torsdag 16 augusti 2007

Börsras - men världsekonomin är i grunden stark

Ja, det var en tid sedan mitt senaste inlägg - mer än tre veckor, faktiskt. Det beror på att jag varit i Norrland...

Med det inte sagt att det inte finns datorer i Norrland, men den plats jag varit på, i en stuga med utedass och vatten på gården i en liten by på landet utanför Härnösand, är ingen "bredbandshotspot". Så det fick bli vedhuggning, sol (jodå, bättre väder än i södra Sverige!) bad och fiske istället för blogginlägg.

Men lite arbete fick jag ändå gjort. Var bl a med om att skriva en artikel om hur friskolelagstiftningen spårat ur, när t o m en domedagssekt som Plymouthbrödena ska få starta skola. Den kan läsas i Aftonbladet.

Artikeln följs upp med en presskonferens på plats i Långaryd i Småland på måndag, då jag tillsammans med Christer Sturmark ska berätta om hur vi från organisationen Humanisterna ska driva kampanj för en ny friskolelagstiftning. Kallelse till pressträff gick ut igår, och jag har hittills hunnit prata med både TV, radio och tidningar, så det blir nog välbevakat. Länk till Humanisterna, där jag sitter i styrelsen, finns här intill.

Annars domineras ju dagens media av börsraset. Det kan vi läsa om i SvD och DN. Det är naturligtvis problemen på den amerikanska kreditmarknaden som nu får effekt. Och visst kan det innebära en kortsiktig nedgång i världskonjunkturen - så betydelsefull är ju den amerikanska ekonomin. Men den långsiktiga effekten blir inte alls så stark som den skulle ha blivit för en 20-30 år sedan.

Det beror på att världsekonomin nu fått fler lok, framför allt Kina och Indien. Även om dessa marknader ännu är mycket mindre beydelsefulla än USA, så är de nu starka nog att dämpa en eventuell konjunkturnedgång. Dessa länder växer nu mycket snabbt, och det kommer de att fortsätta att göra i åtminstone 15-20 år. Jag tror därför att dagens domedagsstämningar är förhastade. Den underliggande ekonomiska utvecklingen i världsekonomin är mycket stark, trots USA:s problem. Därmed kommer också Sveriges ekonomi att vara fortsatt stark.

Men det är klart: är den så stark att den klarar Anders Borgs utlovade ofinansierade skattesänkningar till de rikaste hushållen? Ja, det får vi väl se.

Inga kommentarer: